söndag 6 maj 2012

Vit chokladpannacotta - glutenfri


Här kommer en snabbis så här på kvällskvisten. Håller fortfarande på att bakar! Allt är nu klart, bara topping på tårtan och de vanliga cupcakesen kvar. Har provsmakat det mesta, totalt har jag gjort 7 olika smeter idag. Ser lovande ut!! Har fått hjälp av Adams tjej Sandra, alltid kul att göra saker tillsammans :) 



Ingredienser:
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
75 g strösocker
4 st blötlagda gelatinblad
240 g vit choklad, hackad

1. Blötlägg gelatinbladen i vatten 20 minuter innan tillagning. Koka sedan upp grädden och mjölken i en kastrull. Tillsätt sockret och chokladen. Krama ur gelatinet och lägg ner det också. Låt allt smälta under omrörning.

2. Sila bort överflödig vätska med en finmaskig sil eller grov duk. Häll sedan upp allt i portionsformar. Låt stelna i kylen i ett par timmar, jag hade dem i kylen i cirka 2.5 timmar.

3. Servera på valfritt sätt. Jag la på hallon :) 


Vi tyckte dem var helt okej, inte de godaste vi ätit. Vilken choklad man använder sätter smaken, den jag hade var ganska kraftig i smaken, kommer ha en mildare nästa gång.  



Ser ni vilka glas det är?! Glasen jag köpte i Las Vegas :) 

1 kommentar:

  1. Ja, det var som sagt en väldigt god tårta. Nu är vardagen här igen så nu kan jag börja blogga med dig igen, vilket är kul. Fint väder idag, än så länge, just hängt lite tvätt. Kram

    SvaraRadera