fredag 18 maj 2012

Chokladfavoriter- inte glutenfria

Dessa chokladrutor var enkla att göra och var väldigt goda. Jag gillade att kakan var relativt kladdig! Sen måste man såklart gilla nötter med det gör jag :)


Kaka
Svisch in i ugnen!
150 g mörk choklad
175 g mjukt smör
4.5 dl socker
4 ägg
2.5 dl vetemjöl
0.75 dl kakao
0.5 msk vaniljsocker
1 krm salt
2 dl grovthackade hasselnötter

1. Smält chokladen.
2. Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggen under omrörning, ett i taget. Blanda i chokladen.
3. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Sikta ner mjölblandningen i smeten. Rör till en slät smet.
4. Bred ut smeten i en liten långpanna 22x30 cm, lägg i bakpapper.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 min, i 175 grader. Jag använde en lite större form och hade då inte lika lång gräddningstid.
Nu får den svalna. Jag lät den stå i cirka en timme. 
6. Ta ut och låt svalna.

Glasyr
200g choklad med nötter (ca 2 dl nötter)
1.5 dl vispgrädde

1. Hacka chokladen grovt.
2. Koka upp grädden. Ta bort från värmen och tillsätt chokladen. Låt sedan chokladen smälta under omrörning.
3. Tillsätt nötterna. Ställ den att svalna och tjockna något. Detta kan ta tid så ett tips kan vara att ställa in den i kylen men passa så den inte blir hård.
4. Bred glasyren på kakan. Låt sedan stelna i kylen.

Nästa steg är att låta den stela i kylen ett tag. Jag hade min inne i cirka 1.5 timme.
 Sen är allt klart och du får smaska på! Jag serverade mina bitar med glass :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar