måndag 28 maj 2012

Tårtvecka it is!

Nu är c-uppsatsen inlämnad! Vi träffades i skolan kl 7, var uppe före tuppen med andra ord. Inte riktigt min favvotid på dygnet men nu är den inlämnad och klaaaaar! Bara en opponering och sedan verkar det som alla får någon form av rest så det lär väl vi också få men just nu känns det heeelt underbart och själva arbetet är ju klart!!!!!!!! Wiiiihooooooo! :) 

Förra måndagen kändes det som att jag påbörjade något halvt omöjligt, söka miljoner praktikplatser och färdigställa uppsatsen alltså noll fritid. Tack och lov fick jag ju se Adams bal och jobba i helgen. Nu är allt över och den här vekan känns miljarder gånger roligare :) Jag har massa roligt inplanterat! Plus att jag ska visa en ny tårta varje dag på bloggen, tårtvecka it is!!!

Börjar med en kul variant. Eller rättare sagt det kunde ha blivit en fantastiskt fin och rolig tårta men det mesta gick åt skogen. På slutet har mitt bakande gått riktigt bra då det blivit gott, fint och som jag velat. Igår blev det förvisso gott men inte speciellt fint och absolut inte som jag ville. Jag svor som en borstbindare. Vart kommer det uttrycket ifrån egentligen?! Kan ju inte påstå att jag träffat så många borstbindare.

Har ni sett en regnbågstårta någongång? Min plan var iaf att göra en sådan. De är fantastiskt fina! Oftast använder man 4-6 bottnar och jag hade bestämt mig för fyra eftersom jag skulle bjuda på en till tårta så jag ville inte att mina ätare skulle storkna. Fyra bottnar blev det men något hände och de blev inte alls så tjocka som jag önskat. 

Här är receptet på bottnarna, det blir cirka 6 st om du använder en 15 cm form. Jag gjorde dock som sagt 4 stycken i lite större formar men inte så stora att de borde bli så tunna som de blev. 

400 g socker
225 g smör
4 ägg
En stor vaniljstång
375 g vetemjöl special
15 g bakpulver
2.5 dl karamellfärg i olika färger

1. Vispa smör och socker till en smidig massa.
2. Ha ner äggen, ett i taget.
3. Skrapa ur vaniljstången med en vass knivspets och tillsätt i smeten. 
4.Blanda mjöl och bakpulver i en bunke och tillsätt sedan sakta i smeten. 
5. Vista smeten till den är helt jämn och fördela olika skålar. Välj lika många skålar som du vill ha bottnar. 
6. Tillsätt cirka en tsk i varje form och blanda sedan ordentligt. Använd en sked för varje smet så du inte blandar färgerna. 

Häll smeten i varsin form och grädda i ugnen på 175 grader i cirka 30 min, beroende på antalet formar och ugn. 

Till nästa gång har jag lärt mig att alltid  använda papper i formen så de blir lätta att ta upp. Att de inte blev så tjocka vet jag inte. Kanske beror på receptet, kanske beror på att jag gjorde något fel?! 


 Ser ni?! Allt gick bara åt skogen. Allt bara geggade ihop sig och blev inte alls så fin i olika lager som jag tänkt. BLÄÄÄÄÄÄÄÄ säger jag bara när sånt händer. Men livet är tydligen till för att lära.

Mina lager var iaf. 
1. Rosa botten.
2. Grädde med blåbär.
3. Grön botten.
4. Sockrade hallon.
5. Grädde.
6. Gul botten. 
7. Marsankräm
8. Blå botten.

När jag väl monterade tårtan hade jag lite halvt redan gett upp eftersom allt gått åt skogen så mitt tålamod och lust att göra tårtan var långt borta, där av ett ännu sämre resultat. Kan berätta att jag misslyckades med att vispa grädden och att koka marsankräm, går det ens?! BLÄ! 

Jaja den skulle täckas med något fint så jag gjorde en egen marängfrosting som även den inte blev helt bra. Jag gjorde dubbelsats och den blev för varm och relativt rinnig. Borde kanske ha insett att det inte var min dag och använt en av de färdiga frostingarna från USA men nej nej nu skulle jag göra ett bra sista lager, trodde jag ja!!! 

Denna kan jag dock rekommendera då jag bara skulle ha låtit den svalna något innan jag hade den på tårtan. Min plan var att spritsa rosor, det hade blivit såååå fint!!! Tror ni inte?! Men det var ju inte min dag...

Man gör marängfrosting på följande sätt, enkelt recept.

3 äggvitor
2.5 dl socker
1 dl vatten
0.5 tsk färskpressad citron 
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa äggvitorna fluffiga med elvisp. De är klara när du kan vända upp och ner på skålen och de stannar. 
2. Häll socker, vatten och pressad citron i en kastrull och sjud tills allt socker smält.
3. Fortsätt vispa vitorna och tillsätt den varma sockerlagen teskedsvis pö om pö. Det ska ta cirka 10 min att ha i allt. 
4. Vista sedan marängen ytterligare några minuter så den blir luftig och fin. 
5. Ha på tårtan och låt sedan stå i kylen i minst 30 min innan den serveras. 


Tårtan smakade gott om något söt men ett nytt försök på regnbågstårta kommer garanterat bli, måste bara smälta detta missöde först! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar