torsdag 3 maj 2012

Pannacotta med rom - glutenfri


Här kommer en av de två pannacotta jag gjorde. Mycket god blev den, absolut en dessert jag rekommenderar! Den har en ganska stark smak av rom så ett alternativ om man vill ha en mildare är att minska lite på mängden. Sen tror jag att den går att variera med olik smaker, nästa gång tänkte jag testa amaretto istället som är en favvo hos mig!

Ingredienser, 4 personer
3 dl grädde
1 dl mjölk
2 gelatinblad
50 g brunt farin
20 ml mörk rom
100 g färska bär (Blåbär eller hallon)

1.Koka upp grädde, mjölk, socker och rom så att det precis kokat upp.
2.Låt gelatinblad ligga i vatten ca fem minuter, krama ur dem och rör ned dem i gräddmjölken tills de smällt helt.
3.Häll upp i serveringsglas, låt svalna och ställ sedan in i kyl ca 4-5 timmar tills dom stelnat.
4.Garnera efter behag! I receptet stod det att man kunde lägga på en mörk chokladbit som jag dock skippade. 

Mumsa på!  ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar