onsdag 2 maj 2012

Marängswiss cheesecake - glutenfri

Vår favvo från gårdagens orgie i desserter var marrängswiss cheesecake. En spännande variant av den klassiska varianten som smakade gudomligt gott :) Ett plus var att den var extremt lätt att göra. Hittade receptet på en ny blogg jag hittat, hon har jätte mycket kul och inspirerande. 



Receptet är till 6 relativt små portioner,

8 Maryland cookies (görs glutenfri genom att byta ut kakorna)
250 g mascarpone
50 g florsocker
½ dl vispgrädde
1 krm vaniljpulver
1 banan
1 liten näve M&M (gärna bara choklad varianten)
ca 1-1½ dl mini-maränger

2-2½ dl vispgrädde
3 msk skogsbärssylt
chokladsås 
1 Maryland cookie till topping 



1.Krossa kakorna fint med en kavel i en plastpåse. Fördela kakkrosset i antalet glas du vill använda. Ringa  lite chokladsås över kakkrosset. 

2.Vispa samman mascarpone med grädde, vaniljpulver, florsocker och ½ dl grädde med elvisp tills det blir en fast och luftig massa.

3.Krossa M&M-godiset grovt i en mortel och skiva bananen i tunna halvmånar. Vänd försiktigt ner godiskross, bananskivor och maränger i mascarponesmeten. Fördela blandningen över kexsmulorna i glasen.

4.Jämna till ytan och låt stelna i kylen ett kort tag. 

5.Vispa grädden tillsammans med sylten. Spritsa eller klicka på lite grädde på marängsmeten och toppa efter behag! 

En efterrätt jag rekommenderar varmt!

Min dag har spenderats mestadels framför min dator. Tur att jag har köpt en ny så jag tycker om den :) Min förra och jag kom inte alltid överens för att uttrycka det milt.. Den stannade, dog och var allmänt bråkig. Jag och Sara har haft en telefonintervju med Greger Hagelin, grundare och VD till det svenska streetfashion märket WeSC. Mycket spännande man och företag! 

Vet ni vad som händer i helgen?!
 På lördag har vi bokrelease på Smultris! Ska blir extremt roligt, planeringen har varit igång i månader men snart smäller det. Fantastiskt roligt och spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar