lördag 5 maj 2012

Varm chokladfondant - glutenfri

Bokreleasen har gått överförväntan! Vilka trevliga människor som kommit till oss på Smultris :) 

Tänkte ge er ett recept på en chokladfondant så här på lördagskvällen. Kanske lite sent att göra ikväll, den går snabbt att göra men ni kanske redan har tagit kväller?! Passar kanske den bättre till söndagsmiddagen imorgon! Receptet kommer från Leila. 
Ingredienser 
120 g choklad mörk 70%
120 g smör
1.5 dl ljust muscovado socker
4 st ägg
1 msk kakao
Smör till formarna


Vanlijglass


Sätt ugnen på 200 grader.


1. Smält chokladen i ett vattenbad och smält smöret i en kastrull.
2. Blanda samman smör och choklad.
3. Vispa hela ägg med muscovadosocker fluffigt och rör ner kakaon.
4. Vänd ihop äggsmeten med chokladen.
5. Smörj 4 ugnsfasta formar noggrant.
6. Fyll dem med smet och stoppa in dem direkt i ugnen! Grädda fondanten i mitten av ugnen i 7–8 minuter. De ska vara lösa och rinniga i mitten.
7. Servera med glass! Leila gjorde ingefärsglass men det skippade jag.  

Jag hade mina inne i cirka 7.5 minuter och de blev inte speciellt rinniga, kommer ha kortare tid nästa gång. Bara att lära sig hur sin ugn fungerar! Chokladen jag använde gjorde dem väldigt mörka till smaken, kommer antingen testa ett nytt märke eller ta en välja en med mindre kakohalt.  

Tänkte att jag skulle presentera mina syskon idag! Finns inte så många bilder på oss alla fyra så nu när alla var finkädda såg jag till att få några bilder på oss. Kort är ju lite min grej ;) 
 Adam snart 19 år, Stina snart 22 år och Fabian 14 år. 
  
 Riktiga snyggingar ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar