söndag 1 april 2012

Driver in the US

Det funkar inte att överföra bilder så de kommer när vi vaknat istället då internetuppkopplingen ska ha återgått till det normala. 

Vi har hämtat vår bil idag, barnen blev helt överlyckliga när vi kom hem med den! Alla fyra sprang ut och satte sig i den och låtsades köra. 
Gissa vem som ska köra bil i USA de närmsta 17 dagarna, till San Francisco, Las Vegas, Los Angeles....?! Japp, jag! Man fick inte lägga till två körare som var under 25 år utan då måste en vara över. Sara körde familjens bil till flygplatsen där vi hämtade bilen så planen var att jag skulle köra hem vår bil och sen om det inte var för dyrt skulle vi ha båda som förare. Det gick som sagt inte utan jag är nu vår enda chaufför. 

Direkt från flygplatsen körde vi ut på en motorväg med sju filer- japp du läste SJU! Lite ovant för någon som är van med två... Inte bara att jag är ny i stan, det är automat men jag tror att det är lättare än manuell även fast jag är van att växla. Sara körde framför mig för att visa vägen hem och vi tappade inte bort varandra allt för mycket så resan gick mycket bra! Från och med nu är det alltså jag som ska köra och Sara som sitter bredvid och berättar vart jag ska åka. Mycket bra med en egen kartläsare, hon kan området utan och innan :)

Måste säga att det amerikanska trafiksystemet är extremt tydligt och bra. Innan trafikljus (vars lampor hänger i luften och inte sitter på stolpar som i Sverige) kommer varningsskyltar som berättar att snart kommer det ett, alla skyltar är textade så det är lätt att förstå, innan avfarter står det alltid de tre nästkommande så man ska vara förberedd. En sak som är annorlunda är att vid röttljus får man svänga vänster, vilket jag alltid glömmer. För mig är rött stopp men inte här, då får man alltså svänga höger men har stopplikt, man får även göra u-svängar. Är mycket kul att köra och lyssna på massa bra musik på radion!! Självklart är det Sara som agerar dj och jag fokuserar på alla bilar som svischar förbi ;) 

1 kommentar:

  1. Men så kul att ni nu har egen bil. Naturligtvis är vi inte ett dugg oroliga eftersom du säger att det är bra skyltat. Om nu det ska lugna oss tror du. Nja.Vad är det för bil? Idag har vi lika kallt som igår. Hoppas det blir bättre. Ska nu laga lite mat. Ha det så bra. Kram

    SvaraRadera