måndag 30 april 2012

Cake pops

Igår gjorde jag som sagt cake pops för första gången, vilken hit det blev!!! Och de var såååå kul att göra :)



Till mina hjärtformade pops använde jag nedanstående recept. 


4 ägg 
2 dl socker 
1 1/2 dl mjöl
1 krm salt 
200 g smält smör 
200 g smält blockchoklad


Vispa ägg och socker. Ha i mjöl och salt. Smält smör och ha sedan i chokladen. Häll chokladblandningen i smeten. Grädda i löstagbar form i 16 min i 175 grader, den ska inte vara lös. Låt sedan kakan kallna innan du använder den till cake popsen. 


Stansa ut önskad form och för i pinnen. För att kakan bättre ska fastna bättre på pinnen kan man ha choklad på pinnen innan man sätter den i kakan och sedan stoppa in cake popsen i frysen i någon minut. 




Till mina andra små popisar,  de jag bakade i form, använde jag Leilas chokladmuffins. Detta är inget jag rekommenderar, smeten var alldeles för porös så nästa gång kommer jag ha samma smet som till hjärtanen, den fungerade grymt bra och är super god. 


Som topping använde jag en vanlig philadelfiafrosting. 


60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citron, saften
100 g Philadelphiaost


Vispa smör, florsocker, vanlijsocker och cirtonsaft krämigt. Ha i philadelfiaosten. 

I USA köpte jag smaksättning till topping. Testade strawberry shortcake igår, den var så god och sååå fin!! Kanske finns något liknade i Sverige annars kan man ha i karamellfärg efter önskat behag!






 Denna goding doppade jag i smält choklad!




 Det roligaste med att göra cake pops är att det finns så mycket att göra, bara fantasin begränsar en! Nästa gång ska jag använda band och göra små söta rosetter tror jag! Nu har ni ett tips till kvällens valborgsmiddag :) 


Vill ni ha ett tips på ett festligt rose till kvällen också?! Det här köpte jag till mamma i fredags för att fira att boken kommit! Bland det godaste vi båda druckit, perfekt kombination av allt! Att det ser ut som rosa champagne är inte direkt ett minus. Häll upp i glaset, ha i torkade tranbär (flyter upp till ytan!) och ett blad mynta. Skynda fynda på Systemet för 69 kr!!


Hej då säger kakälskaren ;)

1 kommentar:

  1. Ja, kära lilla Hanna, som pensionär inser jag att jag aldrig kommer att ha tid att göra dessa. Verkar väldigt gott, så det blir väl du som får bjuda på dom,och somtur är har jag ju inte ingredienserna här i Sverigr, fanns ej på Eckerö färjan. Den här bilden på dig är precis sån du såg ut som barn när du tokade dig. Älskar den!!!!! Kram

    SvaraRadera