söndag 18 mars 2012

Söndagsmorgon

Jag älskar söndagsmornar när man vaknar innan staden vaknat och får några timmar "över" innan dagen sätter igång. Inte för att dagarna är så tokiga men timmarna känns som extra tid som man inte räknat med. Jag har läst tidningar och kollat efter recept till pappa som fyller år på fredag. Har hittat fyra stycken som jag tror jag ska göra, två av dem är glutenfria! Vad det blev får ni se senare i veckan ;) Kan berätta att han gillar choklad, kladdiga bakverk, har haft en önskan om en klassiker och har en speciell chokladbit som favorit.

Har även försökt förstå när "Bakat" en bilaga till Expressen kommer ut och om man kan köpa en även fast det var någon vecka sedan numret såldes, ska återkomma till redaktionen imorgon. Ganska förståeligt eftersom det är ändå är söndag idag, inga revolutionerande nyheter inom bakning då kanske!?

Sen har jag läst om kameror, är på g att köpa ny. Frågan är vänta till USA eller köpa innan? Elektronik är överlag billigare i USA men eftersom jag inte är specialsikt på kameror så känns det lite osäkert med garanti, hjälp vid problem och försäkring. Kanske man ändå sparar in den där tusen lappen på en gång då något händer? Jag är iaf inne på 4 stycken kameror, två system och två kompakt.

Nikon d3100

Canon 1100d
Dessa kompaktkameror ska enligt de undersökningar och rekommendationer jag läst och från de säljare jag pratat med hålla samma kvalité på bilderna som systemkamerorna ovan gör. Det positiva är att de är mindre, smidigare och man ser på skärmen när man tar kort vilket man inte gör i en systemkamera utan måste använda "ögat".
Nikon j 1

Olympus-pen-e-pm1 brown

Olympus-pen-e-pm1 i brun, riktigt snygg! I verkligheten är den lite guld/brun. 
Alla fyra håller ungefär samma prisklass. Det lutar dock åt Nikon (verkar riktigt bra och hört mkt bra om märket) om jag väljer systemkameran och åt Olympusen (haft märket innan och varit mycket nöjd) om jag väljer en kompaktkamera. Något säger mig ändå att jag ska köra på Nikons systemkamera. Time will tell!

Idag ska jag baka en triple chocolate cake och ett bröd nytt bröd, spännande ;) Vi hörs senare så ska ni få se pavlovan också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar