måndag 19 mars 2012

Butterkaka med morötter och fårost- innehåller gluten

Jag ringde redaktionen som gör "Bakat", oh vad trevlig hon var! Tidningen kommer ut en gång per halvår så nästa är planerad i november. De hade fått många samtal om tidningen och kvinnan frågade mig hur ofta jag skulle vilja ha den i butik, en gång per månad tycker jag verkar rimligt. Tillräckligt sällan för att följa säsong men tillräckligt ofta för att inte längta för länge. Hon var så snäll att hon skulle skicka mig ett exemplar eftersom de inte säljs längre, tack tack :)

Brödet jag gjorde igår var en butterkaka med morötter och fårost, ett riktigt delikatessbröd. Fantastisk härlig deg att arbeta med och lättare än jag trott att göra. Tycker personligen att bröder ser mycket fint och avancerat ut men var verkligen lätt att göra.  


Jag bredde ut smeten med händerna - mycket lättare än med kniv
Före

Efter

Färdigt!

Populärt var det! 
Ett bröd- 12 bitar 
25 g jäst
25 g smör
2½ dl vatten
1 dl finrivna morötter
1 tsk salt
2 dl grahamsmjöl
4-5 dl vetemjöl
150 g fetaost
1 dl lätt crème fraiche
1 dl solroskärnor

Pensling:
Ca 2 msk olivolja
2 msk solroskärnor
Flingsalt 

1.Smula jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt vatten och värm till fingervärme, 37 grader. Rör ut jästen i degvätskan.
2.Tillsätt morötter, salt och mjöl och arbeta till en smidig deg. Låt jäsa under duk ca 30 minuter.
3.Smula osten och blanda med créme fraiche och solroskärnor.
4.Ta upp och knåda degen på mjölat bord. Kavla ut den till en platta som mäter ca 25x40 cm. 
5.Bred ut oströran över degplattan. Rulla ihop till en rulle och skär den i 12 bitar. Ställ degbitarna med snittytan upp i en smord form med löstagbar kant 24 cm i diameter. 
6.Jäs brödet under duk ca 40 minuter. 
7.Sätt ugnen på 225 grader.Pensla brödet med olivolja och strö över solroskärnor och flingsalt. 
8.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter.

Låt svalna något på galler och servera det nygräddat ;)



Nästa gång jag gör brödet kommer jag dock byta ut fetaosten mot en mildare salladsost. Smaken av getost var lite för stark, självklart beror detta på vilken ost man köper och vad man gillar. Som vegetarian vill jag dock ha en mild smak. Eftersom jag inte ska äta för mycket gluten, smakade jag endast brödet. 

Vet ni, inom tre veckor kommer jag förhoppningsvis få en intervju på franska! Fattar ni - på franska, jag kan ju inte prata flytande! Klarar mig hyfsat på min skolfranska efter sju år men det var sex år sedan jag gick ut gymnasiet- sex år sedan. Hur ska detta gå?!? Det är med chefen för ett stort eventföreteag i Nice. Jag söker praktik i både London och Frankrike till hösten, tror jag svimmar av lycka om jag får denna plats. Nu vet jag vad jag ska ägna all ledig tid åt iaf - apprendre le francais ;) Oh God....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar