fredag 2 mars 2012

Kokostoppar

God kväll!
Det blev några kokostoppar :) Har jobbat ute på Smultris idag så då tog jag chansen att baka några, perfekt eftersom man då inte behöver äta alla själv ;) 

Jag gjorde Leilas recept från A piece of cake.  Inte de godaste jag gjort eller ätit men absolut helt okej. Jag tycker om när de är mer kompakta och kokoset är mer sammansatt i en deg -  i dessa var kokoset mer fördelat. MEN smaken är ju som baken ;)

50 g smör
2 ägg
1 dl socker
5.5 dl kokosflingor
1 st lime, rivet skal
1 msk amaretto likör, rom el annan likör 

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
2. Smält smöret och rör samman med övriga ingredienser.
3. Låt smeten svälla, i 10 minuter.
4. Klicka ut smeten och forma till toppar på en plåt med bakplåtspapper.
5. Grädda tills gyllene, i cirka 15 minuter.
6. Doppa botten av topparna i smält choklad och låta dem stelna i pappersformar eller på galler över bakplåtspapper om så önskas.

När jag gör kokostoppar så brukar jag ta lite deg, rulla avlång, "ställa" den i vänster handflata och forma med högerhanden - enkelt! 




Nu ska jag ägna mig åt något mycket trevlig, packning för något som komma skall! Ha en mysig fredagskväll :)

1 kommentar:

  1. Tänk vad man inte vet - att du är en sån pedagog!
    Att inte du var med och gjorde steg för steg recept i boken!??? Hade verkligen blivit bra.
    Bra jobb du verkar ha förresten, kan baka på arbetstid. Verkar kul;)
    Bra att packa i tid - resan till LA är ju snart.
    Puss & natti<3

    SvaraRadera