lördag 24 mars 2012

Panacotta och kladdkaka


Halloj!
Dålig uppdatering nu eftersom jag åker till Ameeeeerikaaaaat imorgon natt! Det ser ut som minst tio femtonåriga tjejer med ett enda fokus- sig själva, bor i lägenheten, kläder, smycken, väskor ööööverallt! Min plan är att packa ikväll så jag slipper göra det imorgon då jag har lite andra planer.

Tänkte att jag skulle ge er recepten på panacottan och kladdkakan jag bakade igår. 

Panacotta med center - glutenfri
En riktig hit!
 Blir 6 små portioner.

Ingredienser
4 ½ dl grädde
½ dl socker
Ca 120 g Center chokladbitar
2 ½ gelatinblad

Garnering:
Grädde 
Hallon



1.Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Skär chokladen i mindre bitar. 

2.Koka upp grädden och sockret. Ta bort pannan från plattan och lägg i chokladen och låt den smälta under omrörning. Om det är bitar kvar av chokladen, sila grädd- och chokladblandningen innan gelatinet tillsätts 

3.Krama ur vattnet ur gelatinbladen och smält dem med lite, lite vatten på låg värme i en kastrull. Blanda ner gelatinet i panacottan under omrörning, se till att det är ordenligt blandat. 

4.Häll upp panacottan i portionsformar och låt den stå i kylen och stelna mint ett par timmar. Innan servering, garnera med en klick vispad grädde och några hallon.

De var mycket lätta att göra och blev verkligen super goda :) Kommer garanterat att göra dem igen. Nästa gång kommer jag inte servera dem med lika mycket grädde, tog över smaken lite. Jag åt en idag med och då var den nästan ännu godare! Var som att centersmaken fått mogna till sig under natten och smakade ännu bättre idag. 

Kladdkaka med center - innehåller gluten

Tappades så det blev ingen vidare smarrig efterrätt 

Ingredienser:
1 rulle Center
150 g smör
2,5 dl socker
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

1.Smält smöret i en kastrull som rymmer ca 2 liter. 
2.Rör ner socker, vanilj och kakao i kastrullen. 
3.Tillsätt äggen, ett i taget under omrörning.
4.Smörj en springform,häll ner smeten och tryck ner Center i smeten.
5.Gräddda i nedre delen av ugnen på 175 grader 15-20 minuter.
Låt kakan svalna. Sikta sedan florsocker över.

Jag hann dock smaka kakan innan den blev blandad med sten och kan berätta att den inte alls var något vidare. Den var alldeles för torr och tunn. Ingen jag rekommenderar alltså! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar