måndag 26 mars 2012

Glace au four- går att göra både med och utan gluten


Kommer detta inlägg fram så har jag lyckats med att tidsinställa ett inlägg, high five! Jag sitter nu i luften på ett plan på väg till LA! Landar vid midnatt svensk tid. Självklart får ni följa med på resan, är ju lite poängen med bloggen ;) Tänkte berätta om ett av de bakverk jag gjorde igår - glace au four.

Min kära far frågade för några veckor sedan om jag inte kunde göra glace au four. Jag bestämde mig för att göra det till han fyllde. Vi firade honom igår också  även fast han fyllde i fredags så då passade det toppen med denna!

Tips innan du börjar:


1. Använd en springform som du plastar in med plastfolie.
2. Krossa daimen väl i sin oöppnade förpackning med knivens handtag. Då slipper ni ha daim i hela köket…
3. Använd en spritts när du ska lägga på marängen för att det blir snyggast så ;) Har du ingen spritts så går det lika bra att breda ut marängen med en kniv.

Ingredienser:
ca:10 personer

1 paket sockerkaksbotten (går att byta ut mot marrängbotten så blir det glutenfritt)
2 liter vaniljglass
100 g daim
5 msk mandellikör
500 g hallonsorbet

6 äggvitor
3 dl socker
skalet av 2/3 citron

Gör så här:
1.Tag fram vaniljglassen ur frysen och plasta in din springform.
2.Tag fram hallonsorbeten. Den har förmågan att smälta lite snabbare än vaniljglassen.
3.Häll ur vaniljglassen i en stor bunke. Häll i din krossade daim och mandellikör. Vispa med elvispen så att det blir samma konsistens som en mjukglass har.
4.Dela sockerkaksbotten på mitten och lägg den undre delen på botten i den plastade formen.
5.Häll över hälften av mjukglass smeten och bred ut till ett jämnt lager.
6. Skär upp sorbeten i 3x3x3 stora kuber och tryck ner i glassen. Häll sedan över den sista mjukglassen.
7.Lägg tillsist på den sista sockerkaksbotten.
8.Lägg ett lager med plastfolie överst och ställ in formen i frysen. Låt stå i några timmar. 
9.Tag fram en skål som tål mycket värme och passar över en av dina kastruller. Häll vatten i kastrullen och låt det koka upp på spisen. Häll äggvitorna, socker och citronskalet från 2/3 av citronen i skålen.
10.Sätt skålen över kastrullen och vispa med elvisp tills sockret löst sig. Känn efter då och då med fingrarna som det fortfarande känns kornigt. Är det inte kornigt längre så är sockret löst och du kan ta av skålen från kastrullen. Fortsätt vispa tills du har fått en maräng. 
11.Ta ut glassen från frysen. Ta fram ett ugnssäkert fat som du vill servera desserten på. Ta ur glassen ur formen och tabort all plastfolie. Bred ut eller spritsa marängen på glassen på sidorna och på ovansidan. Ställ in i frysen med plastfolie över sig.
12.Sätt ugnen på 225 grader. Ta ut glassen när ugnen är varm och ställ den längst ner i ugnen. Låt den grädda tills marängen fått gyllenbrun färg. Tar cirka 5-10 min beroende på ugn. 
Första lagret glass och hallonsorbeten

Andra lagret glass är på och bakverket är redo för frysen bara  andra lagret sockerkaka kommer på plats

Marräng är på och nu ska den i frysen ett tag till

Färdig!
Som ni ser gjorde jag bara en halv, man kan inte äta hur mycket som helst! Den blev mycket uppskattad, minst sagt. Jag som föddes 1988 var inte med under på 80-talet (då tydligen denna var hyyyyyyper poppis) hade ärligt talat aldrig hört talas om glace au four så kul att göra något nytt för mig men gammalt för de flesta av smakarna :) De tyckte att glassen (med vaniljglass, daim och madellikören) satte smaken på allt och jag kan hålla med den var fantastiskt god. Jag åt aldrig med sockerkaka och hela faderullan eftersom jag inte ska äta så mycket gluten men smakade marrängen och glassen och säger inte emot dem- den var grym kommer absolut göra till annat än bara denna glace au four :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar