torsdag 29 mars 2012

Glutenfri brownie och yoghurtglass med smak av hallon

Blir inga bilder på allt kul jag köpt precis nu, kommer senare! Så länge bjuder jag på glass och brownie som jag gjorde innan jag åkte :)



 Ingredienser, 4 portioner

500 g naturell yoghurt (tjock)200 g hallon1 1/2 dl florsocker 

Gör så här

Mixa alla ingredienser i en matberedare och ställ in i en bunke i frysen. Det tar ungefär 1,5 timme för glassen att frysa. Rör runt i den ett par gånger med en gaffel under tiden så att den blir luftig. 

Fudge brownies

Fick tyvärr ingen bild men skär dom så stor du vill ha dem. Vill du äta som en efterrätt med grädde eller glass gör dem större än om du bara vill ha dem som fudgebitar.

Ingredienser

  • 250 g mörk choklad 
  • 250 g smör
  • 2 dl socker
  • 2 dl sojamjöl 
  • 1/2 dl kakao 
  • 2 tsk bakplver
  • 3 ägg

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smörj en brödform som rymmer ca 1 1/2 liter (för 30 bitar). Klipp ut en bit bakplåtspapper, lika stor som formens botten, och lägg i bottnen på formen.
  3. Bryt chokladen i bitar i en kastrull. Tillsätt margarinet och smält på svag värme.
  4. Sikta alla torra ingredienser i en bunke. Rör ner chokladblandningen. Vispa gärna lätt med en ballongvisp så att ev klumpar försvinner.
  5. Häll smeten i formen. Grädda mitt i ugnen ca 45 minuter. Kakan ska fortfarande vara lös när den tas ut.
  6. Låt kakan svalna. Ställ i kylen att stelna ca 2 timmar. Skär längs med kanterna och stjälp upp kakan. Skär i bitar.
  7. Lägg upp browniebitarna på ett fat. Pudra över kakao.
Jag använde inte sojamjöl utan glutenfritt mjöl vilket jag tror gjorde att mina blev relativt torra så tumma inte på mjölet!

Nu ska vi iväg, har pyntat huset eftersom en av tjejerna fyller år idag och familjen kommer hem! Japp det är USA!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar