onsdag 1 augusti 2012

Glass sandwich

Sommaren är kort, det mesta regnar bort... Känner ni igen låten? Känns som den är ganska passande i år, eller vad säger ni?! Dock börjar den ju inte ett moln så långt ögat kan nå... Vilket förvisso inte alls passar... Jaja det jag vill säga är att här i Örebro tror jag hösten har kommit, ni vet när det doftar lite rått och en nästan bitande kyla slår en. Japp här i Örebro verkar shorts och sommarklänning långt borta! 

Igår struntande jag i höstkänslan och låtsades att det var riktigt varmt ute och glass var det enda rätta! Jag hittade ett recept på glass sandwich i ett blad som jag fått av min kära mormor :) Fabbe är en bigtimesucker för GB´s sandwich så jag bestämde mig för att testa och som jag sa igår är de glutenfria också - winwin!!
Riktigt goda blev dem och så lätta att göra! Absolut ett recept jag kommer göra igen. 
Kaka
3 ägg
1.5 dl strösocker
1.25-2 dl potatismjöl (närmare 1.25 än 2)
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
Fyllning
0.5 l vaniljglass

1. Vispa ägg och socker vitt och poröst.
2. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver i en separat skål. Blanda sedan i smeten. 
3. Bred ut smeten på en plåt som du täckt med bakplåtspapper, se till att smeten blir jämt fördelad. Grädda sedan i 225 grader på nedersta falsen i 5 min.
4. Ta kakan från plåten och lägg en fuktig bakduk över. Låt stå några minuter. 
5. Dra sedan bort bakplåtspapperet och dela kakan på mitten (viktigt med två lika stora delar!). Här ringlade jag noisette topping över de två kakorna, vilket verkligen uppskattades och blev riktigt gott!
6. Ta ut glassen och låt den mjukna. Fördela sedan glassen på ena halvan. Täck med den andra halvan och tryck till lätt.
7. Slå in i bakplåtspapper och låt stå i frysen i minst 3 timmar.
8. Ta fram cirka 10 min innan du skär i bitar i 8 bitar eller efter önskad storlek. 
9. Pudra med florsocker och garnera efter önskemål! Jag toppade med samma noisette topping som jag använde inne i kakan, mini marshmallows och florsocker!

Smaska på!

Nästa gång jag gör detta recept kommer jag nog ta lite mer glass, ett tips som ni kan göra redan nu! 
Har ni sett vilka sötnosar! Älskar dem :) Jag köpte mina på Ica, finns säkert i andra matbutiker också. 




Jag använde vaniljglass från Götlunda glass, ni kommer ihåg Smaker som får djävulen att bli snäll?! och som vi serverade på Smultris förra veckan och fortsätter med denna :) Smarrigt värre!

Ha en bra dag  ♥ 

6 kommentarer:

  1. Hej! Vill tacka för en mycket trevlig bakblogg. Tänkte prova att göra daimtårtan med kokostopping och undrar var du har köpt kokosessensen.
    Med vänlig hälsning, Therese

    SvaraRadera
  2. Hej Therese! Tack vad snällt sagt, kul att du tycker det :) Den jag använder mig av är egentligen essens till kaffe som jag köpt från ett café på universitetet. Jag äääälskar kaffe med kokos i så en dag när jag skulle ut till mamma och pappa ville jag göra en kaffe till mamma också och fick köpa med mig essens i en burk, sen har det fortsatt så. Jag har dock köpt flaskor från Espresso House då inte kokos men den smaken kanske dom har fått in nu. På bakavdelningen i vissa mataffärer finns det också kokosessens men den jag testat var mindre söt och starkare i smaken. Lycka till! Gillar du kokos kommer du nog älska smeten :)

    SvaraRadera
  3. Du är så duktig Hanna! alltid lika kul att kolla in din blogg. keep the good work going /Charlene

    SvaraRadera
  4. Tack Charlene!! Hoppas allt är bra med dig :)

    SvaraRadera
  5. Hej Hanna, tack för svaret. :-) Igår gick jag runt i centrala Örebro på jakt efter kokosessens i lite olika "caféshoper", men gick bet. Till slut så gick jag tips om Kaffemästaren på Drottninggatan. Där fick jag napp, MEN essensen var slut. De får in mer i början av veckan. :-) Har även kollat i mataffärer men ej hittat varan. Misstänkte också - som du skriver- att dessa inte har lika bra smak. Men, men på tisdag bör mina "bekymmer" vara över. :-)
    Med vänlig hälsning, Therese

    SvaraRadera
  6. Oj vilket ståhej om denna essens men vilken tur att du hittade rätt tillslut!! Jag tackar också för tipset om Kaffemästaren, när min essens tar slut och skolans café inte har öppet är det toppen att ha ett ställe inne i stan :) Hoppas du får den på tisdag och du gillar smeten!

    SvaraRadera