onsdag 8 augusti 2012

Bakelse med smak av kokos och hallon - glutenfri

Hej!!!
Vet ni vad jag precis gjort? Duschat efter en promenad i regnet skyfallet! Satte på mig regnbyxor och regnjacka och bar mig ut när jag kom hem från Smultris. Riktigt skönt i luften och med regnkläder gick det bra :) Nu är jag mitt uppe i Elsa Billgrens sommarprat som är lite småroligt. 

Här kommer äntligen receptet!
Det är en somrig bakelse med smak av kokos och hallon plus att den är fri från gluten!!


Kaka
3 ägg
2 dl socker
3 dl kokos
0.8 dl potatismjöl
1.5 tsk bakpulver

Fyllning, cirka
2 dl vispgrädde (Jag använder som vanligt favoriten Mildas)
2 tsk vaniljsocker
1.5 msk socker
1 tsk florsocker
7 dl hallon
2 dl drottningsylt
cirka 2.5 dl grädde till toppingen

1. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna, 30 x 40 cm.
2. Vispa ägg och socker poröst. 
3. Blanda kokos, potatismjöl och bakpulver i en separat skål. Tillsätt sedan i smeten.
4. Bred ut på bakplåtspapperet och grädda i cirka 5 min i 250 grader. 5. Låt svalna helt.
6. Vispa grädden tjock och rör sedan ner resterande ingredienser. Här får du gå på känsla. Vilken smak vill du ha? Känner du för jordgubbar eller något annat kör på det! Hur mycket smakar sylten? Ja, smaka helt enkelt av tills du blir nöjd!
6. Fördela fyllningen på kakan och rulla ihop från långsidan med hjälp av papperet. 
7. Dela i önskade bitar och toppa med grädde och bär. 

Sen får du smaksa på!


Nu ska jag packa, för imorgon ska jag gå två timmar tidigare från Smultris och för första gången på hela sommaren åka bort över en dag som vi har öppet :( Stina och Fabbe träffar ni i cafét istället!

Jag och Amanda ska på något riktigt skojsigt, ner till Maja som precis flyttat in i sin och killens nya lägenhet i Lund!! :) Vi ska till Köpenhamn, gå runt i Lund, kanske till Malmö, Falsterbo där hennes föräldrar har hus och åka på utflykt!! Wiihooo! 

Sov så gott 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar