måndag 27 augusti 2012

Italiensk mandelkaka - glutenfri

Nu är jag tillbaka hemma i Örebro igen. När jag kom hem möttes jag av en lägenhet i ren kaos, hade på mina 36 timmar på tur glömt bort hur det såg ut... Kartonger och grejer högt och låg plus att nu målare varit här och fixat fönstren så nu ligger det även gardiner, lampor, lyktor och annat skoj ovanpå  kartongerna. Jag besparar er den synen... 
Som sagt hemma igen efter en mycket mysig tur hos Madde i vår huvudstad. Buffén jag berättade om tidigare var helt grym! Vi hann med mycket under de timmar vi hade tillsammans, bilder kommer imorgon. Jag köpte två par skor som jag kan ha i min nya hemstad, Nice (hihih!!). Ett par var ett riktigt fynd på rean och de andra en ren färgklick, ni får se imorgon. 

Här kommer receptet på den Italienska mandelkakan, en riktigt saftig kaka som är naturligt fri från gluten :) 

Kaka
400 g smör 
500 g socker
8 ägg
200 g mörk blockchoklad
500 g sötmandel

Garnering
Florsocker 
Vatten

1. Rör smör och socker pösigt.
2. Skilj äggen och tillsätt äggulorna, ett i taget, under omrörning. (Spara äggvitorna i en separat skål)
4. Riv eller skär chokladen smått. (Jag använde mixern)  
3. Mixa mandeln oskalad.
4. Rör ner mandeln och chokladen i smeten.
5. Vispa äggvitorna hårt och tillsätt sedan till smeten. 
6. Bred ut smeten i en långpanna, 30 x 40 cm, som du klätt med bakplåtspapper. Grädda sedan i cirka 50 minuter på 150-175 grader.
7. Låt svalna helt. Blanda florsocker och vatten till lagom konsistens för att sedan ringla över kakan. 
8. Skär i bitar och servera med grädde eller vaniljglass. Kanske kan du även ha lite varma hallon till för att göra det extra lyxigt! 

Smaska på!
Receptet är hämtat från en riktigt rolig bok med bra recept på kakor för diverse allergier. Berättar mer om den imorgon, den är kvar på Smultris så kan inte ta bild nu! 
Sov så gott mina vänner :)

1 kommentar:

  1. Welcome till verkligheten. Kul att komma hem till kaos.Jag skickade en lång kommentar till dig häromdagen, men det försvann hux flux och då tappade jag väl sugen. Barnpiga idag. Annars är det mesta sig likt. Vi ses ju snart såååå spännande och kul det skall bli. Kram

    SvaraRadera