lördag 14 juli 2012

Sommartårta med kolasås och digestivebotten

Framme!!! 
På två minuter är Majas lilla lägenhet på dryga 20 kvm täckt i kläder, smink, smycken, skor... Krävs inte så mycket när tre tjejer kommer på besök för att skapa kaos kanske ;) 

 Här kommer receptet på den goda tårtan!

1 burk sötad kondenserad mjölk (ca 400g)
150 g smör
300 g digestivekex
1 liter jordgubbar
1.5 dubbeldaim
3 dl vispgrädde

1. Koka burken med sötad kondenserad mjölk oöppnad i en stor kastrull i 2.5 timmar, det ska småkoka hela tiden. Vattnet ska hela tiden täcka burken, fyll annars på efter hand.
2. Ta upp burken och spola i kallt vatten. Låt sedan burken svalna helt. Jag kokade burken dagen innan jag gjorde tårtan.
3. Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med bakplåtspapper.
4. Smält smöret. Använd en matberedare och mixa digestivekexen. Häll sedan ner smöret i kexsmulor. Tryck ut blandningen på botten av formen och ställ sedan i kylen i en timme. (Jag ställde min i frysen och lät den vara där i cirka två timmar vilket fungerade mycket bra)
5. Rensa och dela jordgubbarna.
6. Finhacka daimen. Ett tips som jag alltid gör är att bryta den i förpackningen så sparar du lite disk och tid.
7. Vispa grädden och blanda 2/3 av daimkrosset.
8. Lossa kanten på formen och ta bort papperet. Lägg botten på önskat fat och bred på kolakrämen som  skapats av den kondenserademjölken på botten.
9. Ha sedan på grädden. Jag spritsade! Ha på jordgubbarna och avsluta med att garnera med det sista daimkrosset.

Smaska på!!

Tårtan vann Coops tårttävling, det var så jag fick nys om den!
Nu ska jag joina dom andra och fixa mig inför kvällens festligheter! Så mysigt att vara med sina vänner och göra sig i ordning och allmänt ha roligt ♥ Vad som händer det får vi se, ska börja med middag på en restaurang som Maja fått rekommenderad :)

Ha en fantastisk kväll!! 

2 kommentarer:

  1. Åh den ska jag nog baka till helgen! Tack för alla goda recept du lägger ut.. :)

    SvaraRadera
  2. Oh vad smaskigt!! Vad roligt att du tycker det :)

    SvaraRadera