måndag 9 juli 2012

Knäckebröd - glutenfritt

Brödet blev helt okej inte så beroendeframkallande som jag läst och hört det ska vara. Tror det beror på oljan jag använde som smakade väldigt mycket och inte speciellt gott. 

Ska göra det igen snart och se om det blir bättre med en annan olja! Inte alls så brödet blev äckligt och inte gick att äta men det var ingen wow-upplevelse. 

Här kommer receptet
2 dl majsmjöl
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0.5 dl linfrön
0.5 dl rapsolja
2.25 dl kokhett vatten
3 nypor flingsalt

1. Blanda samman alla ingredienser.
2. Lägg smeten på ett bakplåtspapper på en plåt. Ta sedan ett nytt bakplåtspapper och lägg över. Använd detta för att trycka ut seten över hela plåten. När det är klart tar du bara bort det övre papperet. På så sätt slipper du använda en kavel - super lätt! Det var min farbrors fru som tipsade om brödet och berättade att hon brukade baka ut det så här - smart!! 
3. Grädda i 150 grader i cirka 70 min. 



Nu ska jag på tur igen!
Denna gång bär det av mot 40 olika glassmaker och en trevlig butik!

Ha en bra dag :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar