torsdag 12 juli 2012

Mandelkaka

God kväll! 
Efter att vi varit på Sjökrogen (som var hur mysigt som helst!) mötte jag upp Amanda och Tabin på Satins uteservering sen gick vi vidare till Strömpis. Det slutade med att jag sov 3 timmar innan klockan ringde imorse... Lagom trött tjej nu alltså!!

Här kommer receptet på kakan med mandelmassa i :) 



300 g mandelmassa
2 ägg, gula + vita
0.75 dl vetemjöl
0.75 tsk bakpulver
1 dl socker
25-40 g mandelspån
Bär till garnering

1. Riv mandelmassan grovt.
2. Dela äggen rör i de två gulorna i mandelmassa. Rör till en jämn smet.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver i en separat skål. Tillsätt under försiktig omrörning till mandelmassan.
4. Vispa äggvitorna hårt. Tillsätt sockret, lite i taget. Vispa tills det blir ett fluffigt och glansigt skum.
3. Vänd ner marrängen (äggvitorna och sockret) i smeten med mandelmassa. Detta ska göras försiktigt med stora drag.
4. Häll smeten i en form som du klätt med bakplåtspapper.
5. Strö över mandelspån och grädda sedan kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i cirka 30 min.
6. Låt kakan svalna och dekorera sedan som du vill! Jag pudrade florsocker och la på massa jordgubbar!

Smaska på!! 

Till förätt igår åt vi kantarellsoppa. Den serverades så här:

 Jag, mamma och Stina kunde knapp hålla oss för skratt, allas miner var obetalbara. Såg så otroligt futtigt ut och vi förstod inte hur det kunde kallas en soppa -såg ju bara ut som en klump med lite skum. 

Efter en stund tar servitrisen fram en kanna och häller på soppan - alla inklusive servitrisen började skratta!!


Imorgon får ni se vad vi åt för smaskigt :) Kan berätta att jag gjort några riktigt roliga nya grejer som vi haft i cafét!! Speciellt en tårta som tog slut på 15 min idag!! Recept och bilder kommer såklart! 

Kramar :) 

1 kommentar:

  1. Allt låter gott, kul och underbart.Vi har ju haft lite folkigt nu ett par dagar. Men det har varit otroligt kul med allt.Så nu ska vi faktiskt vila några dar. Ha det gott. Kram

    SvaraRadera