måndag 23 juli 2012

Chokladmoussetårta som med serveras hallonsås - glutenfri

Här kommer receptet på den smaskiga tårtan som tog slut på en gång på Smultris och blev mycket uppsakttad! Den är lätt att göra och ska stå i frysen i minst 4 timmar så perfekt att förbereda någon dag innan om du inte hinner samma dag du vill bjuda :) 





Botten
400 g mandelmassa
1 ägg
3 äggvitor
4 msk kako
1 apelsin, skalet

Moussen
5 dl vispgärdde (Ni som följt mig ett tag vet att min favvo är Mildas 20% utan konkurrens!)
300 g mjökchoklad (jag hade Marabous)
3 äggulor

Vit choklad och hallon till garnering

Hallonsås
1 msk florsocker
300 g hallon

1. Riv mandelmassan grovt.
2. Vispa äggvitorna lätt.
2. Rör ner ägg, de lättvispade äggvitorna, kakao och apelsinskal.
4. Använd en springform som du lägger ett bakplåtspapper i botten på. Jag brukar ta papperet klämma fast det och sedan vända på formen och riva av papperet som är över, på så sätt behöver man inte rita och klippa och hålla på.
5. Smöra och bröa kanterna såklart med glutenfritt om det ska vara anpassat för oss gluten intoleranta!
6. Häll i smeten och grädda i 175 grader i mitten av i ugnen i cirka 20 min.
7. Låt svalna helt.
8. Smält mjälkchokladen i vattenbad.
9. Vispa grädden.
10. Lägg gulorna i en relativt stor bunke, till dessa tillsätter du chokladen. Häll chokladen i en jämn stråle och vispa hela tiden.
11. Tillsätt 1-2 dl av grädden i chokladen och vispa försiktigt tills dess att allt blandats ordentligt.
12. Vänd i resten av grädden. Viktigt att inte röra för mycket!
13. Ta bort kanten från kakan och diska rent borta även bort smulorna från kakan. Sätt sedan tillbaka kanten och häll på chokladmoussen, täck med folie.
14. Ställ den plant i frysen i minst 4 timmar.
15. Ställ den underbara tårtan i kylen i cirka 30 min innan ni ska smaska i er den!
16. Garnera med hallon och vitchoklad.
17. Hallonsåsen gör du enkelt genom att koka hallonen på svag värme i en kastrull under omrörning, sedan smakar du av med florsocker och serverar till kakan!

Smaska på! :)
Receptet har jag hittat här 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar