tisdag 31 juli 2012

Halloncupcakes med bedårande vit chokladtopping

Internet har återvänt!! Tack Tele2 :) 

Smarrigt recept kommer som utlovat :) Emelie som jag var hemma hos i lördags berättade för någon vecka sedan att hon gjort så goda muffins med vit chokladtopping så jag gjorde dom dagen efter och serverade på Smultris. Populära som få! 
Cupcakes
100 g smör
2 st ägg
1.5 dl socker 
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
3 dl hallon (jag använde frysta men färska går lika bra)

1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker poröst.
2. Rör ner smält smör, mjölk och det rivna citronskalet.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat skål. Rör sedan ner blandningen i smeten.
4. Vänd ner hallonen försiktigt. 
5. Placera cirka 12 muffins formar i en muffinsplåt och fyll till 2/3 med smeten. 
6. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 min i 175 grader. Tid och grader varierar beroende ugn och vilken storlek du valt på dina muffins. Jag gjorde mina lite mindre och grädde dem därför lite kortare i ugnen. De är färdiga när du tar ut en provsticka som är helt torr.

Topping
200 g vitchoklad med fin kvalié (jag använde Lindts)
200 g philadelfiaost

1. Smält chokladen i vattenbad.
2. Rör sedan ner philadelfiaosten.

Detta kan vara den lättaste och godaste toppingen som finns till cupcakes! Ja iaf en av de godaste och så lätt att göra! Som ni ser blev denna topping relativt lös. Tror det beror på att det var riktigt varmt dagen jag gjorde dessa godingar. Några dagar senare gjorde jag samma topping men då blev den lite hårdare, som ni ser här. Men den var lika god båda gångerna! Det är det som är lite spännande när man bakar, så många olika faktorer som påverkar resultatet och de flesta är svåra att styra över. 

Nu på morgonen mötte jag upp min kompis Sofia och åt frukost på Java så det blir väl lunch framåt kvällen ;) Såååå gott med frukostbuffé, det farliga är bara att man aldrig kan sluta äta...

Ha en bra dag! Nu ska jag ta mig ut till Smultis och baka lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar