fredag 20 juli 2012

Jordgubbspaj med rabarber

What a wonderful weather!
  Snälla solen stanna för evigt, försvinn aldrig! Snääälla! 

Idag har jag inte gjort många knop, varit ute på långpromenad fixat lite att göra på datorn och solat någon timme, underbart med sol!

Här kommer ett recept på beställning. Förra veckan när vi hade jordgubbsvecka på Smultris gjorde jag en jordgubbspaj med rabarber. Tyvärr hann jag aldrig fota och höftade lite med receptet men här kommer en bild som min kära mor tog. 

Jag gjorde pajen i en form som var 20x30 cm hade cirka 1-1.5 liter jordgubbar (delade mina i fyra så de blev ganska små) och 2 rabarber (skar i små bitar). Sedan hade jag på cirka 3 msk socker och ett tunt lager potatismjöl. Förgrädda i 100 grader i 15 min. 

När förgräddningen var klar täckte jag allt med denna smet, gjorde dubbel sats och gräddade precis som det står i receptet i 225 grader.
När pajen svalnat fyllde jag söta burkar från Smultris och serverade!
Det var lite roligt när vi senare på onsdagskvällen åt på Sjökrogen och de serverade deras jordugubbspaj med rabarber i nästan identiska burkar!! Sjukt! Bild ser du här.

Vet ni vad jag ska göra ikväll?! Åka ut till Smultris och baka, wooooopa!! 
Ha en mysig kväll i det fina vädret :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar