söndag 3 juni 2012

Tårtfinal

Har nyss träffat Frida för lunch! Mycket trevligt :)

Här kommer den sista tårtan för denna tårtvecka. Det blir en klassisk gräddtårta med jordgubbar på chokladbotten. 




Jag älskade denna bottten, blev riktigt saftig och mastig på ett bra sätt plus att den blev relativt hög!

Ingredienser
270g vetemjöl
75g kakao
1,5 tsk bikarbonat
3/4 tsk salt
170 g osaltat smör
435g socker
0.5 vaniljstång 
3 stora ägg
350g standardmjölk

1. Sikta ihop mjöl,kakao,bikarbonat och salt. Ställ åt sidan.
2. Lägg smöret i en hushållsassistent och vispa tills det blir krämigt.
3. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur, tillsätt i smöret och vispa.
4. Ha sedan isockret och fortsätt att vispa tills det är vitt och fluffigt, cirka 5minuter. Skrapa ner kanterna med en slickepott då och då så att det blandas ordentligt.
5. Tillsätt sedan äggen, ett i taget på låg hastighet. 


6. Rör med slickepott ner mjölblandningen i tre omgångar varvat med mjölken. Börja och slua med mjöl.
7. Smörj en 24 cm i diameters form. Fördela smeten i formen.

8. Grädda långt ner i ugnen i cirka 30-40minuter i 175 grader. Den är klart då en provsticka tas ut och är torr.
9. Låt svalna på galler i 15minuter, stjälp sedan upp dem och låt svalna helt.

Tips: Alla produkter ska vara rumstemperade för bäst resultat.
Receptet på botten hittade jag här

Jag gjorde botten dagen innan jag fyllde den.  

På det understa lagret mosade jag samman cirka två dl hallon med två bananer.

Det andra lagret fyllde jag med en enkelsats marsankräm som jag kokade själv blandat med cirka en dl grädde.  




Ni vet Milas vispgrädde som är så bra, den verkar ha bytt förpackning! 

Jag kan sammanfatta tårtveckan här på bloggen med att det är fantastiskt roligt att göra tårtor! Men att det är bättre att ha 10 minuters tålamod för att inte förstöra ett potentiellt fint bakverk, ni vet min söndag förra veckan.. Annars har jag gjort tre stycken nya tårtor (den glutenfria med hasselnötsbotten, jordgubbsmoussetårtan och denna) som jag garanterat kommer göra igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar