onsdag 27 juni 2012

Gulliga citronpajer med hallon och grädde

Vilken dag vi haft ute på Smultris idag!!! Ojojojoj, kul med så mycket folk som vill äta, fika, fynda och mysa :)
För att kommentera premiärerna igår kan jag väl säga att Måns med allsången var efterlängtad men morden, kunde inte missa en sekund. Vilket program, spännande som bara den! Och hur kul är det inte när man sitter och gissar vem mördaren är?? Ingen hos oss gissade rätt story kan jag berätta, ni kanske var lite klurigare och listade ut rätt?! ;)

Här kommer receptet på pajerna jag gjorde igår :)

6 st
Skal
100 g smör
2 msk socker
150 g vetemjöl
1 äggula

Citronkräm
4 äggulor
100 g socker
frön från 1 vaniljstång
0.5 dl vetemjöl
5 dl mjölk
3 citroner

Dekoration
Vispgrädde (Jag använder min favvo Mildas)
Hallon

1. Nyp ihop smör, socker och vetemjöl. Tillsätt äggulan.
2. Låt vila i kylen i cirka 30 min.
3. Tryck ut degen i små portionsformar och förgrädda dem i 200 grader i cirka 10 min.
4. Nu över till citronkrämen. Vispa äggulor och socker.
5. Blanda vetemjöl och vaniljfrön. Tillsätt till äggulorna och sockret.
6. Vispa ner den kokande mjölken.
7. Riv skalet och pressa saften ur citronerna och blanda i smeten. 
8. Häll smeten i en kastrull och rör under uppvärmning tills den tjocknar.
9. Häll smeten i de förgräddade formarna och grädda på nedersta falsen i cirka 30 min i 175 grader. 
10. Toppa med grädde och hallon. 

Smaska på :)


Ni vet marängerna som stod i ugnen igår när allsången började, det gick åt skogen med dem! Usch vad de såg ut.... Goda att äta var dem men tro mig inget att bjuda någon levande varelse på. Vad som gick fel vet jag inte. Kanske fel inställning på ugnen (skulle inte vara varmluft), kanske gjorde jag fel med ingredienserna, ja ingen aning men men man lär sig alltid något ;) Visst ser smeten härlig ut! Jaja bara att testa en annan gång och hoppas på bättre lycka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar