tisdag 12 juni 2012

Kanelrutor med vaniljkräm

Ja vad säger vi om matchen igår? Vi kanske helt enkelt inte pratar om den... 

Här kommer receptet på bullarna jag gjorde i söndags. Tycker man om krämiga bullar då har man hittat rätt recept :)

Deg
50 g jäst för söta degar
2 dl mjök
200 g mjukt smör
0.75 dl socker
2 ägg
10-11 dl vetemjöl special
0.75 tsk salt
Fyllning
5 dl vaniljkräm
200 g smör

1.5 dl socker
1-2 msk kanel
Pensling och garnering
1 ägg
florsocker

1. Smula jästen i en bunke. 
2. Värm mjölken till 37 grader. Häll mjölken över jästen. Rör till jästen löst sig.
3. Klicka i det mjuka smöret.
4. Blanda i socker, ägg och mjöl. Arbeta degen med degkrokar i cirka 8-10 min. 
5. Tillsätt saltet och arbeta degen några minuter till. 
6. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 40 min. 
7. Fyllning: Gör vaniljkrämen och låt den svalna. Jag använda 4 msk kokmarsánpulver, 0.5 dl socker och 5 dl mjölk (vilket även gjordes i receptet). 
8. Blanda smör, socker och kanel. 
9. Ta undan 1/3 av degen och kavla ut till en cirka 25x40 cm stor platta. Lägg i plattan i en bakpappersklädd långpanna med samma mått. (Jag använde en lite mindre form för att få högre och större bullar).
10. Bred vaniljkrämen över plattan.
11. Kavla ut resten av degen till en 60x30 stor platta. Bred sedan på smörblandningen och rulla ihop från långsidan.
12. Skär rullen i 24 bitar. Ställ på högkant i vaniljkrämen. (Jag gjorde endast 20 bullar eftersom jag ville få dem lite större).
13. Pensla med uppvispat ägg. 
14. Låt jäsa utan bakduk på varm och dragfri plats i cirka 40 min.
15. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 25 min.
16. Låt svalna helt.
17. Sikta florsocker över och skär i bitar.

Smaska på!! 

Nu har jag ägnat 30 min åt att försöka få bilderna till höger utan att det hackar i texten men det går inte. Sätter jag en bild till höger blir det ett stort hål i texten till vänster. Jag blir galen! Finns ingen att ringa heller utan man kan maila någon support och få svar om några år verkar det som.. Jaja strunt samma, bilderna kommer ju in i inlägget iaf! 

Tycker det är så häftigt när degen jäser och blir dubbelt så stor!






Mamma måste ha en av de första varianterna av dagens Kitchen Aid. Hon fick den när hon fyllde 18 år, 1980. Den håller fortfarande!!! 




Riktigt mumsiga bullar, kladdiga som få! 
Tyvärr väntade vi inte tills de svalnat helt eftersom det var uppehåll i regnandet och farfar (och pappa) som byggde trapp ville ha fika pronto!!! Eftersom vi inte lät de svalna helt hade inte vaniljkrämen och den stående bullen helt satt sig samman så vissa, inte alla, blev extremt kladdiga. 

Smaskiga bullar var det iaf :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar