lördag 2 juni 2012

Jordgubbsmoussetårta på kladdkaksbotten - glutenfri

Jag har äntligen gjort en glutenfri kladdkaka som smakar riktigt bra! Wihooo :)


Kladdkakan är botten på dagens tårta- jordgubbsmoussetårta som var grymt god! Här kommer receptet:

Ingredienser
Botten
100 g smör
3 dl strösocker
1½ dl glutenfri mjölmix
2 ägg
4 msk kakao
2 msk vaniljsocker
½ krm salt

1.Smält smöret i en kastrull. Rör ner alla ingredienser, ta äggen sist, i smöret och rör om till en jämn smet. Använd en form med löstagbara kanter, ca 24 cm, och kläm fast ett bakplåtspapper i botten, smöra och bröa kanterna med glutenfritt ströbröd. Häll ner smeten i formen.

2. Grädda mitt i ugnen, ca 25 min, i 170 grader. Låt svalna, ställ gärna in kakan i kylen så den blir riktigt kall innan moussen läggs på.

Moussen
0,5 liter färska jordgubbar
5 st gelatinblad
3 äggulor
2 dl florsocker
6 dl vispgrädde

1.Blötlägg gelatinbladen, ca 5 min. 
2.Mixa jordgubbarna till en slät puré med stavmixer eller i en mixer.
3. Vispa ihop äggulor och florsocker i en bunke. 
4. Vispa grädden i ytterligare en bunke, den ska vara ganska lös, precis så grädden blir toppig när man tar upp visparna.
5. Lägg över jordgubbspurén i en större bunke.
6. Värm ca ½ dl av purén i en kastrull och ta sedan av plattan, lägg ner gelatinbladen och rör om tills de smält. Häll tillbaka den varma blandningen i resten av purén, se till att röra hela tiden för att undvika klumpar.- Rör ner äggblandningen i purén.
7. Vänd ner 1/3 av grädden och vänd försiktigt om tills allt blandat sig, vänd därefter ner resten av grädden – rör inte för mycket, moussen riskerar då att bli grynig.
8. Lossa kanten på formen till kladdkaksbotten och diska så att smör och ströbröd försvinner. Sätt tillbaka kanten på formen och häll ner moussen. Släta till ytan med en slickepott eller tex. en kniv.
9. Låt stå i kyl minst 4 timmar. (Jag hade min över natten)
10. Lossa därefter försiktigt på kanten på formen, dra eventuellt en kniv runt kanten för att få moussen att släppa.

Receptet hittade jag här

Kommer garanterat göra denna igen, rekommenderar den varmt! Mamma tyckte det var en av de godaste hon ätit, är ett riktigt bra betyg eftersom vi testar en hel del olika bakverk. Att det är glutenfri botten märktes inte alls!  

 Nästa gång kommer jag dock ha i lite mer jordgubbar i moussen. 

Efter att ha varit ute på Smultris åkte jag direkt till Tabin som idag tagit examen, efter fyra år är hon nu Civilekonom!!!! Grattis!!! :) 
Vet inte vem som hade gjort denna tårta men fin var den :)



Tabin och hennes söta brorsbarn :)
Nu ska jag och Amanda hyra film och köpa lite godis! Ha en mysig kväll :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar