fredag 1 juni 2012

Muffinstårta

Här kommer dagens tårta! Skulle bli en riktigt rolig grej men tyvärr gjorde jag den i söndags, ni vet dagen då allt gick åt skogen... I USA hade de muffinstårtor överallt, kul med variation tycker jag! Men som sagt denna blev lite misslyckad. Idéen är rolig, muffinsarna var riktigt goda för att att inte tala om toppingen som var underbar MEN allt tillsammans blev som ni ser kanske inte det bästa. 

Jag gjorde mud cake-muffins som "botten". Riktigt goda! Så här gör ni dem.

300 g hackad choklad
300 g osaltat smör
5 ägg
1.25 dl socker
2 dl extra fint vetemjöl

1. Smält choklad och smör i en skål över sjudande vatten. Rör om väl och låt svalna något.
2. Vispa ägg och socker vitt.
3. Vänd ner mjöl.
4. Rör ner chokladblandningen och rör väl.
5. Skeda upp smeten i 12 muffinsformar placerade i muffinsplåt.
6. Grädda i 150 grader i cirka 20 min. De ska vara lite kladdiga när de tas ut.
7. Ta upp muffinsarna från plåten för att undvika att papperet blir fult. Låt svalna.




Sedan hade jag på mosade hallon innan jag hällde över toppingen.

Jag använde samma topping som till regnbågstårta. Till detta moment var allt bra. Men som ni vet var toppingen för varm och därför för rinnig vilket gjorde att utseende inte blev det bästa.... Toppingen hittar ni här




Denna smaksatte jag med apelinfrostingsmak som jag köpte i USA- sjukt god!


Japp så här blev resultatet lite rinnigt som ni ser! Men men alltid lär man sig något och det är ju bara att göra om den en annan gång. Ni kanske lyckas bättre?!

Nu ska jag till Indigo och äta med några tjejer från klassen! Ha en mysig fredagskväll :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar