lördag 9 juni 2012

Double chocolate cake

 Chokladkakan jag gjorde igår blev fantastiskt god! Ojojoj säger jag bara, bland det godaste vi ätit! Gjorde två så jag serverade en på Smultris idag. Populär som tusan blev den där med, fick flera efterfrågningar på receptet så här kommer det! 


Ingredienser
200 g rumsvarmt smör
270 g strösocker
3 ägg
60 g kakao
300 g vetemjöl
½ tsk bakpulver
1½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
3 dl iskallt vatten


1. Vispa smör vitt och poröst. 

2. Tillsätt äggen ett i taget.

3. Blanda samman de torra ingredienserna i en skål och tillsätt växelvis med vattnet till äggsmeten. 

4. Fördela smeten i två formar som du smörat och bröat. 

5. Grädda i 175 grader i 35-40 min. Kakorna är klara när en en provsticka tas ut utan smet. 

6. Låt svalna helt. 


Frosting

300 g rumsvarmt smör

300 g florsocker

40 g kakao

200 g mörk choklad

100 g vispgrädde

½ tsk vaniljpulver

1. Smält chokladen över vattenbad. Låt sedan svalna till rumstemperatur.
2. Vispa smöret vitt och fluffigt. 
3. Tillsätt kaka och florsocker växelvis. Vispa till en jämn frosting. 
4. Tillsätt vaniljsockret och den avsvalnade chokladen.
5. Vispa samman och tillsätt sist grädden.
6. Vispa i några minuter så det blir en jämn och silkesliknande frosting. 


Montering
1. Dela kakorna på mitten med en brödkniv.
2. Lägg hallon på ena sidan och ett lager frosting ovanpå. Repetera på de tre lagren.
3. När sista botten är lagd brer du ett tunt lager frosting runt hela tårtan. Låt sedan stå i kylen i cirka 20 min, vilket gör att du slipper smulor i frostingen.
4. Ha på resterande topping. Man kan behöva vispa upp frostingen igen.
5. Låt sedan stå minst 30 min i kylen innan du serverar den.


Tillägg 10/6: Låt stå framme ett tag innan servering så kakan inte är för kall. Jag hade ett lager med hallon på de tre lagren. Blev cirka 500-600 g hallon tror jag. 

Smaska på!

Receptet har jag hittat hos Louise spis, hon är så duktig!!! Dock har hon inte hallon i sin. Att addera dessa fräscha bär blev en succé här men smaken är som baken ;)

För att omvandla g till dl och msk använder jag denna sida. 




Den var sååååå god! Saftiga bottnar och frosting som inte alls var för söt, perfekt kombination!

Ha en mysig lördagskväll :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar