fredag 22 juni 2012

Macarons med smak av kokos och jordgubbar - glutenfria

Har ni kollat på tv4 morgon? De har tre konditorer på plats som gör massa skoj!

Precis här hör jag något ramla från tv, det är ett lysande grönt djur. Jag brukar inte alls vara kinkig när det kommer till småkryp och djur i allmänhet. Det är inte så att jag tycker det är kul med spindlar men jag brukar inte freaka ut och skrika utan bara lugnt ta bort den. Men den här gången ojojoj jag fick panik! Kunde inte tänka, blev genomsvettig och ringde hem till m&p som såklart inte kunde göra något utan bara säga hur jag skulle ta bort den som jag redan visste. I paniken ringde jag sedan Amanda som bor en min från mig, hon hatar småkryp och vägrade komma och hjälpa mig men än en gång fick jag berättat hur jag skulle ta bort den. Grejen var ju att jag inte vågade närma mig, den såg sjuuuukt läskig ut och benen aaahhh vad äckliga dom var... Under samtalet med Amanda ringde Tabin så jag la på med Amanda och svarade halvt gråtande i panik. Min räddning kommer, Tabin sätter sig på cykeln och är här 3 min senare. Vet inte varför jag fick panik, kanske för att den var i min lägenhet, jag menar ute visst men när jag sitter framför datorn och äter frukost neeeeeeej. När jag var ute och reste i Asien var det inte ovanligt att sova med en ödla i samma rum, att kissa med några ödlor och spindlar i taket var mer regel än undantag men inte i mitt vardagsrum i Sverige! Tack Tabin  ♥














Här kommer receptet på de smaskiga macaronsen :)

Kakor
2 dl hel mandel
8 äggvitor
5 dl socker
10 dl kokosflingor
2 msk potatismjöl

Fyllning
0.5 l färska jordgubbar
1 liter  frysta jordgubbar
1- 1.5 msk blåbär och punsch sylt
5 dl visprädde
300 g philadelfiaost
4 msk florsocker
2 tsk vaniljsocker
1.5-2 msk socker

1. Skålla, skala och finhacka mandeln. Jag använde min mixer.
2. Vispa äggvitorna till ett vitt skum. Tillsätt sockret, lite i taget under vispning. Vispa till massan är blank och styv.
3. Blanda den finhackade mandeln, kokosflingorna och potatismjölet. Tillsätt i marrängsmeten och rör om varsamt till en slät smet.
4. Klicka ut i 22 klickar på bakplåtspapper, platta till så de blir runda.
5. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader i cirka 15-18 min.
6. Låt svalna och lossa sedan från papperet. Är det svårt att få loss dem kan du vända på dem och pensla vatten på baksidan, då lossnar de lätt som en plätt! 

Fyllning
1. Hacka bären i småbitar.
2. Vispa grädden och tillsätt sedan philadelfiaosten. Vispa samman i någon minut.
3. Smaksätt med florsocker, vaniljsocker och strösocker.
4. Ha sist i bären och sylten. 

Montering
1. Spritsa smet på baksidan (den platta sidan) av en kaka, lägg på en kaka ovan på. 

Dekorera enligt eget önskemål! Självklart kan du byta ut bären och sylten efter eget önskemål och smaka av tills du är nöjd :) Vill du ha mindre macarons gör du helt enkelt mindre klickar och eventuellt halverar receptet.




Smaska på :)

Nu önskar jag er en underbar midsommarafton!!! 
Jag ska först ha picknick och kolla på traditionellt firande sedan framåt eftermiddagen ska vi vidare till festligheter med traditionell midsommarmat och lekar. Mycket traditionellt alltså men det är väl lite det som är grejen med midsommar?! ;) 

Kramar på er :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar