onsdag 20 juni 2012

Brownie med hallon och valnötter

Idag har jag varit ute på Smultris hela dagen, kom sen hem till en lägenhet i kaos. Vårt vardagsrum är belamrat av två soffor, tydligen ska en upp på vinden...

Här kommer en av varianterna som bakades igårkväll :) Jag lät kakan svalna över natten så gjorde jag toppingen idag. Jättegod blev den! 
Den var mycket lätt att göra också!

Kaka
175 g rumsvarmt smör
3 dl socker
1.5 kakao
0.5 dl ljus sirap 
3 ägg
1.5 dl vetemjöl
2 dl färska eller frysta hallon
100 g valnötter
Topping
100 g mörk choklad, 70%
1 msk smör

1. Vispa smör och socker vitt och pösigt.
2. Blanda i kakao och sirap. 
3. Rör i äggen, ett i taget.
4. Vänd ner vetemjölet.
5. Vänd ner hallon och hela valnötter.
6. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnform, cirka 30x22 cm. Häll på smeten. (Jag använde en större form vilket gjorde att jag fick fler rutor men att de blev lite tunnare).
7. Grädda kakan mitt i ugnen i 40-45 min, i 150 grader. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den är klar!
8. Låt svalna.
9. Smält chokladen och smöret i vattenbad. Bred ut toppingen över kakan och låt svalna.
10. Skär i rutor, servera med hallon och grädde. 


Som ni ser valde jag att placera hallon, grädde och choklad på biten och inte på sidan av. Jag spritsade grädde och en topping som jag köpte i USA. Självklart kan man göra egen topping. Ett tips kan vara toppingen som jag hade till double chocolate cake som var grymt god :) 



Sedan får ni smaska på ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar