torsdag 28 februari 2013

Café gourmand ♥

Vet ni vad det är?!
Jag hade ingen aning om det förrens jag kom till Frankrike. Tror det var mamma och pappa som berättade om det. De hade sett någon få in en tallrik med flera olika små desserter serverat med kaffe och frågat vad det var. Svaret blev café gourmand. Världens bästa grej för oss som vill provsmaka flera saker olika men av olika skäl (kommer rulla fram... magen sprängs...) inte kan! Här får man flera olika, oftast tre, desserter i mini portioner.
Jag år lunch med Chloe och Jack på ett italienskt ställe - ett nytt favvo ställe! Organiskt odlade grönsaker, hembakat bröd, pasta på traditionellt italienskt vis (som jag inte kan äta meeeen ändå - det jag fått har hitills har varit super gott! Mums! Det var Wendy som tog mig dit förra veckan. 

Dagens café gourmand bestod av en citronsorbet, pannacotta och chokladmousse. Fantastiskt gott!!! Speciellt chokladmoussen, frågade efter receptet men killen som gjort desserterna hade gått hem för dagen men fick komma tillbaka en annan dag ;)
 När man beställer café gourmand är det jätte viktigt att fråga vad som serveras för dagen. Har man otur kan man få en torr macaron och en choklad bit med en liten kaffe - inte så kul när man kan få så mumsigt som vi fick idag. 
 Ser ni karneval pimpningen i bakgrunden?!

Nu har jag precis haft seminariet med Sartre frågorna... Gick okej. Ska ta mig en powerwalk innan jag ut och äta med Nikita. Han tycker så synd om mig som bara sitter inne och pluggar hela kvällarna och ville bjuda mig på middag efter jag klarat seminariet. Väldigt snällt av honom :) Hmm nu när jag tänker efter, har jag kanske redan berättat om café gourmand? Kommer inte ihåg!! Isf kommer det igen :) 

Tillägg 7 mars 2013: Restaurangen heter Il Vicoletto Ristorante.

Kram på er!

4 kommentarer:

  1. Jag har redan kommenterat alla vackra korteger på ett längt inlägg-men som vanligt hade jag bort det-bläää,orkade inte börja om. Men nu är jag tydligen på G igen.GRATTIS verkligen. Du är nu absolut värd den middag Nikita bjuder på. Så snällt, han tycker också att du är duktig. Gick runt Bro idag men kom knappt runt för det blåste sååå grymt, vilket det gör ännu.Så mycket gott du visar hoppas jag kan ta del av det så småningom. Har pratat med brudarna i USA som vanligt, så kul.Kram

    SvaraRadera
  2. Skriv gärna ut vad de trevliga ställens heter också. Den ita.rest. nu t.e.x. Jag åker ibland till Nice nämligen. Tacksam för bra tips och läckra matställen , särskilt ekologiskt.
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen jobbigt när det händer!! Det hoppas jag med :)

    Självklart kan jag göra det Lotta! Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på den italienska men kollar upp det när jag går förbi nästa gång. Restaurangen som mamma och jag var på på alla hjärtans dag hette Ville de Sienne, riktigt bra ställe här gamla stan. Hörs snart igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna! Jag ser att du redan börjat....
      Lotta

      Radera