fredag 1 mars 2013

Le Comptoir du Marche

Vi gick till ett jätte mysigt ställe och åt igår. Jag har gått förbi flera gånger men det har alltid varit fullt. Mr Nikita som inte ens visste om att jag vet om restaurangen hade varit smart nog att boka bord. Han trodde jag skulle tycka stället var mysigt - så rätt han hade! Var som att sitta hemma i någons vardagsrum. På ett bra sätt :)

Nikita åt något, kommer inte alls ihåg vad det var, som smakade fantastiskt! Jag provsmakade det jag kunde - moset och grönsakerna ;) Innan jag hann fota åt han även en förrätt med kyckling tror jag det var, mycket gott enligt honom iaf.
Min mat däremot var helt förskräcklig eller Nikita tyckte det gott. Jag trodde att jag beställde varm kronärtkocka med andra mixade grönsaker men hade helt fel. Tror aldrig jag har varit med om att totalt missuppfatta en rätt förut. Det jag fick var någon soppliknande gryta gjord på köttbuljong. Ahhhh trodde jag skulle dö först - jag är vegetarian, jag vill inte ha köttsmak! OMG! Bestämde mig iaf för att äta upp och låtsas som ingenting, var ju inte alls servitrisens fel. Det gick, sakta men säkert åt jag upp allt med sikte på en smarrig efterrätt. 
Det blev en chokladmousse...
...och en vaniljpannacotta toppad med röda bär! Som vi delade på :) 



Jag älskar när man ser köket!
Det här var en av två matsalar. 
När vi kom var hela restaurangen helt full utan att vi riktigt märkte det blev det tomt. Inte en kotte kvar! Oh shit, sist kvar! Bara att pallra sig ut helt enkelt! 
Le Comptoir du Marche hade inte jätte bra utbud för oss veggisar (vilket iprincip ingen restaurang har här i Nice) men jag kommer absolut ta mig kära far hit. Han kommer nog gilla det skarpt.

Vi bestämde oss för att gå och ta ett glas vin på en annat ställe. Det blev amerikanska Blast -där mamma och jag drack drinkar och åt bagel när hon var här, inlägg här. Jag kan ju inte direkt påstå att jag var jätte mätt efter min kronärtskocka så det blev två till desserter (det enda de serverade i matväg!). Nikita höll på att dö!!! Han så sjukt mätt...
Gott var det iaf! Brownie och berries and apple crumble. Den sista var den bästa desserten för kvällen. På andra plats kommer vaniljpannacottan.
När vi kom till Blast var det helt tjockt med folk men vi lyckades få ett bord!  Sen helt plötsligt var vi ensamma igen, för andra gången var vi sist kvar! Haha!! Då var klockan närmare tre så efter det blev det sängen. 

Jag är så otroligt glad att jag träffat Nikita - vi har så sjukt kul ihop, tiden bara försvinner! Han är verkligen en vän jag litar på till 100 procent. Alla tror dock att vi är tillsammans så det är väl inte det bästa för någon av oss om vi vill träffa Mr/Mrs right så att säga ;) Ibland beter vi oss säkert som det eller mer som syskon kanske. Vi tjafsar och diskuterar om det mesta men samtidigt har vi så kul och extremt långa och djupa konversationer.
Men gud nu när jag tänker efter åt jag alltså sammanlagt två desserter plus en café gourmand igår. Tur att jag ska ut på en powerwalk nu... Oh gud....

2 kommentarer:

  1. Men min bästa Hannna, så här kan du inte hålla på. Men jag är glad att du åt köttsoppa, ett steg närmare, som jag sa - biff med lök. Ett sånt mysigt ställe i rosa, så sött. Jag har ju sagt att Nikita verkar bra, men kan han snickra, laga rör, koppla el, laga mat, stryka, tvätta och allt annat man måste göra. I så fall - ok. Synd bara att man inte kan snacka med honom, han får tillsammans med sina sju språk läsa lite svenska.Här har blåst så grymt idag, vi har varit till Sandviken och handlat. Ha det så bra. Kram

    SvaraRadera
  2. Satan i gatan Hanna vilket plejs!!!! Vad är det bakom dom URLÄCKRA DÖRRARNA!??? Även om nu inte maten passar mig MÅSTE jag bara dit o kolla inredningen!!!!! Oh my, det turkosa med alla läckra prylar gör mig knäsvag. Fattar inte hur många ställen man aldrig varit på, ofattbart! Men urkul att ha en massa att kolla in.

    Och efterrätterna - oh my en gång till! Den där chokladröran skulle sitta fint nu;) Det andra också faktiskt.

    Happ så gör du det jag velat sen jag fick höra om den för fyra år sen - citronfestivalen. Undrar om dom har citronmarängpaj i mängder där? Det tror jag att det finns. Men jag vet förstås inte. Vad jag läst är att man kastar tonvis av citroner på varandra. Mums - jag som älskar citron! Köp nån med dig hem och smaka. Sån skillnad på trädgårdscitroner och genmanipulerade. Det kanske vi skall fråga Wendy, the expert om;))

    Kraaaaam på dig - förresten - bara så du vet så längtar jag inte alls till dig och Nice denna söndag. Du vet - bakverkssmakarsöndan. Här i Dylta händer dömycket. Såg en blåmes flyga förbi nyss - kommer säkert en till om några timmar.
    Kiss to you

    SvaraRadera