torsdag 21 februari 2013

Kladdkaka med päron och mint

Här piskar regnet mot fönstret och himlen lyses upp av blixtar varannan minut känns det som - världens oväder har vi. Jag sitter inne och har precis översatt en text från svenska till franska och tänkte ge mig ut på en prommenix men överväger att stanna inne... Riktigt mysigt att sitta här i soffan med en kopp kaffe och sockor på :) 

Jag sa ju för ett tag sen att jag hittat två mappar med kakor som jag ännu inte lagt ut på bloggen. Idag kommer den ena. Ohhhh vad jag saknar att baka och garnera - obeskrivligt mycket 
100 g After Eight
100 g smör
4 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
1.5 dl vetemjöl
2 päron

1. Skala och skiva päronen i tunna skivor.
2. Smält choklad och smör i en kastrull på svag värme.
3. Vispa ägg och socker pösigt.
4. Rör ner smörblandningen i äggblandningen.
5. Blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner dem. Blanda runt tills du fått en jämn smet.
6. Använd en form (gärna med avtagbara kanter) som är cirka 26 cm i diameter, smöra och bröa den, rör sedan ner smeten i formen.
7. Stick ner päronen.
8. Grädda i mitten av ugnen i 25-30 min i 200 grader. Kakan ska fortfarande vara lite kladdig när den tas ut. Den kommer sen att bli något mindre lös men äts ganska kladdig!!
9. Garnera med några After Eight och florsocker.



Lätt som en plätt att göra! Servera gärna med lättvispad grädde eller vanijglass. 
Sen är det bara att smaska på ;)

Jag kommer ihåg att kakan var riktigt god - inte för mycket smak av mint och kul med päronen. Mamma hann inte ens smaka innan den såldes slut... Oh vad jag saknar att baka!!! 


 Nu ska ringa Tabin som kommit hem till Sverige från Australia. Äntligen är vi i samma tidszon och jag ringer till och med gratis till henne - kan det bli bättre?! Sen väntar två till uppgifter med onlinekursen.

Ha en bra kväll :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar