måndag 4 februari 2013

Hatar språk

Första dagen i skolan gick helt okej. Började med att göra två test, ett skriftligt och ett muntligt. Jag förstår franska relativt bra och pratar helt okej men grammatiken den är det verkligen ingen ordning på. Det fanns tre olika nivåer - en nybörjar, en mellan och den avancerade. Efter testet blev jag placerad i mellangruppen. Som sagt pratar och förstår men grammatiken fuck fuck fuck. De första timmarna 9-12 är det grammatik som gäller, självklart muntligt för att gå igenom grammatiken men absolut fokus på att utveckla grammatiken, mellan 12-13 är det fokus på att endast prata. Ska testa mellangruppen i några dagar, känner jag mig fortfarande lost byter jag till den lägre nivån på grammatiken men stannar kvar på muntliga. 

Efter min dag i skolan klockan 13 och alla blev lediga satte jag mig med min andra kurs - franska på distans från Sverige. Hallelulja vad den är svår. Jag som trodde franska 1 var för nybörjare - såååååå fel jag hade. Till en av de fyra kurserna ska jag översätta ovanstående meningar till franskan. Funderar på om läraren medvetet vill få mig att börja gråta...

Jaja ny dag - ny franska imorgon. Bara att kämpa vidare. Ibland måste jag erkänna att jag hatar mig själv som utsätter mig för detta. Jag HATAR ju språk. Alltid alltid alltid har jag hatat att lära mig språk. Historia, matte, socialkunskap bring it on men snälla språk urk... Av någon anledning bestämde jag mig för att lära mig franska. Hatamigsjälv.com. Men stolt som en fyra åring som precis fått ett syskon kommer jag vara när jag i slutet av maj förhoppningsvis har förbättrat franskan rejält! I skolan får vi nämligen inte prata något annat än engelska franska... 

Hoppas ni är på bättre humör än mig och spenderat kvällen med annat än grammatik ;) 

Måste iaf berätta en positiv sak. Hittade två mappar på datron med bakverk som jag inte lagt ut!! Kul jul tycker jag att iaf kunna skriva om bakverk för en gång skull, kan ju inte direkt baka i min lya nu... 

Det kommer bli muffins med päron och kardemumma smak
 och en kladdkaka med mint och päron!

Bye!

1 kommentar:

  1. Kära nån - vad du utsätter dig för svårigheter. Men ack så duktigt.Du kommer att bli jätteduktig - jag lovar- för du har så in in nordens bestämt dig. Kul tycker jag. Det heter ju blod, svett o tårar. Så fina kakor. Kram

    SvaraRadera